Lotnisko w Maladze przygotowuje usługę taksówek powietrznych z bezzałogowymi dronami
Czy można sobie wyobrazić podróż z Malagi do Marbelli w zaledwie 15 minut autonomiczną taksówką powietrzną?
Brzmi to jak science fiction Juliusza Verne’a. Jednak za kilka lat może to stać się rzeczywistością dzięki wykorzystaniu dronów pasażerskich. W tym futurystycznym scenariuszu lotnisko w Maladze jest liderem w rozwoju nowej mobilności lotniczej w Hiszpanii.
Państwowa firma Enaire, która zarządza nawigacją lotniczą w Hiszpanii, spółka zależna Crida, szukała lotniska do przetestowania tej nowej technologii. Malaga była natychmiast zainteresowana, mówi Raúl Delgado, szef wieży kontrolnej, który jest pionierem w tej dziedzinie i innych obszarach badań aeronautycznych. „Mamy zespół, który kocha lotnictwo i chcemy poprowadzić miasto do przodu, do pozycji, która odpowiada Maladze.
Miasto jest pionierem, jest punktem odniesienia Enaire w Hiszpanii dla tego typu technologii”. Loty testowe rozpoczną się w połowie 2025 r., nadal z pilotem, choć planuje się, że w perspektywie średnioterminowej będą one autonomiczne.
Dwa ważne projekty
Kontrolerzy ruchu lotniczego w Maladze są zaangażowani w dwa wiodące projekty w Europie. Pierwszym z nich jest badanie bezpiecznego współistnienia tradycyjnej i nowej nawigacji lotniczej. Jest to inicjatywa znana jako Ensure, dotycząca kontroli ruchu dronów. W tym kontekście opracowywane są procedury, przepisy i technologie ułatwiające współistnienie dronów i samolotów.
Drugą inicjatywą jest projekt OperA. W jego ramach eksperci badają, w jaki sposób można połączyć lotnisko z mobilnością na pokładzie samolotów w centrach miast, praktycznie od drzwi do drzwi. Tak, aby oba systemy mogły bezpiecznie współistnieć.
Podróże miejskie
Do podróży miejskich wykorzystywane będą w 100% elektryczne pojazdy pionowego startu i lądowania. Początkowo samoloty te będą obsługiwane przez pilota. Jednak w perspektywie średnioterminowej planuje się, że staną się one autonomiczne. Ekspert podkreśla, że celem jest uczynienie tej nowej mobilności miejskiej dostępnej z powietrza „nie tylko dla bogatych”.
Projekt OperA przewiduje również budowę „wertiportu” na lotnisku, który jest odpowiednikiem heliportu dla dronów. Znajdą się tam również punkty ładowania elektrycznego o dużej mocy. Badana jest również możliwość budowy sąsiedniego terminala lub wykorzystania istniejących terminali. Aena, jako osoba odpowiedzialna za terytorium, szuka możliwych lokalizacji.
Przyszły scenariusz z dronami
„Pasażer przylatuje samolotem z Londynu, przechodzi przez obszar »vertipuerto« i wsiada do drona, który może zabrać go do Granady lub Marbelli, ale także do hotelu w centrum miasta lub do domu na wsi. Lot z Malagi do Marbelli potrwa od 15 do 20 minut, a do Granady około 50 minut.
Trasa testowa między Malagą a Granadą
Pierwsze operacje testowe odbędą się między Malagą a Granadą i mają rozpocząć się w drugiej połowie 2025 roku. Korytarze dla tych operacji są już projektowane tak, aby były kompatybilne z tradycyjnymi trasami lotów.
W ciągu trzech lub czterech lat pierwsi pasażerowie powinni móc wejść na pokład. Ramy regulacyjne w UE przyspieszają, ponieważ popyt i technologia już istnieją. Co więcej, istnieje duże zainteresowanie ze strony firm.
Malaga jest szczególnie interesującym punktem dla przyszłych operatorów taksówek powietrznych, ze względu na możliwość połączenia z całym wybrzeżem Costa del Sol.
Źródło: https://inspain.news